Kristian Prestgard – 150 års jubileum       søndag   22. mai 2016

Søre Harildstad, det var her Kristian Prestgard ble født for 150 år siden (29.04.1866-25.01.1946), og det var her på denne ærverdige gården markering av jubileet startet. Heidal historielag hadde invitert til seminar i søre stugu fra 1805. Det var en forsamling på 25 personer. Leder av historielaget, Arne Andor Randen ønsket velkommen og Ivar Teigum var leder for seminaret.

Fra venstre: Gunnhild Holmen, Nasjonalbiblioteket, Ane Andor Randen, formann i Heidal Historielag, Ivar Teigum, historiker, Gudmund Harildstad, redigerte boka « Fra Heidal til Decora, Hans Hosar, Institutt for Lokalhistorie. (Foto: Magne Teigen)

Gudmund Harildstad som har redigert selvbiografien til Kristian Prestgard, «Veien jeg gikk - Fra Heidal til Decorah» ble  ønsket spesielt velkommen og fikk boka Gards- og slektshistorie for Heidal som takk for arbeidet med å få frem opplysninger om livet til Kistian Prestgard.
Gunnhild Holmen, Nasjonalbiblioteket, orienterte om en samling av brev i tiden fra sist på 1800-tallet til 1945, skrevet for hånd av Kristian Prestgard til Halvdan Koht, Bjørnstjerne Bjørnson og Johan Falkberget med flere. Språket var viktig for Kristian Prestgard, han skrev både bokmål og nynorsk, og brevene er digitalisert. Det er ikke så mye politikk, men samfunnsengasjement i brevene hans.

Hans Hosar, forsker, Norsk lokalhistorisk institutt, fortalte om brevvekslingen mellom Kristian Prestgard og Ivar Kleiven, med kulturhistoriske perspektiv i nesten 40 år. Det var bare en tilfeldighet at Prestgard emigrerte, han skulle bare dekke verdensutstillingen i USA for noen aviser, men ble der resten av livet. Kristian Prestgard var på besøk i Heidal i 1927 og har skrevet om denne reisen. Gjennom sin litterære produksjon har han medvirket til bedre kunnskap om forholdene i Heidal på slutten av 1800-tallet.
Kulturkvelden i Heidalshallen ble innledet feiende flott med Gammel jegermarsj, spilt av Heidal musikkforening. Ranglarkampen kamferkor underholdt med vårlette melodier.
Noen av aktørene deltok både fra scene og sal, og fikk det travelt med å skifte plass.
Arne Andor Randen, leder av Heidal historielag, var kveldens programleder.
Gustav Ekre, medlem av Heidal historielag og ansvarlig for jubileet, holdt foredrag om Kristian Prestgard.

Utdrag av spillet «Det første Amerikabrevet» som er en dramatisering av en novelle av Prestgard  ble gjennomført av lokale skuespillere med tidsriktige antrekk og kulisser. (Foto: Magne Teigen)

Hovedpersonene i stykket fikk overrakt hver sin bukett av gladioler. Kristian Prestgard drev på hobbybasis også med krysning og foredling av gladioler, Blomstene hans vant mange verdige premier på utstillinger i USA. Et radioopptak med en hilsen fra Kristian Prestgard til Norge fra 1941ble spilt av mens vi kunne se bilde av ham på et lerret over scenen.
En skoleklasse hadde ordnet med kaffe og biteti i pausen. Takk til dere!
Midt i hallen var det et monter med utstilling av bøker Kristian Prestgard skrev og blad han redigerte, bl.a. Decorah-Posten (en av de største avisene skrevet på norsk i USA) og med bilder fra livet hans.
Heidal musikkforening avsluttet festkvelden med noen amerikanske toner til ære for minnet om bladmannen (journalisten) og forfatteren Kristian Prestgard. Han arbeidet for å holde på interessen for norsk kultur og litteratur blant norske utvandrere i Amerika.
Heidal historielag fikk støtte til dette arrangementet fra fondet. G-kultur. Takk!
Ingrid Granrud